söndag 13 april 2008

Våldtäkt


Ok nu har det hänt igen, en våldtäkt. Och det är i ett flertal svenska tidningars nätupplagor... DN, GP och SvD tydligen. Äntligen har våldtäkten fått sin mediala plats, där den uppmärksammas som det groteska och brutala det är skulle man kunna tro, men icke. Det här är en våldtäkt på en ung man... "En yngre man våldtogs av en för honom okänd man i centrala Trollhättan natten till söndagen.
Våldtäkten skedde på Drottninggatan vid 02-tiden, uppger inre befäl vid polisen i Trollhättan, som inte vill ge ytterligare detaljer utan hänvisar till länskrim.
"
(från DN)

Det är den totala texten och den finns på framsidan på våra största tidningars nätupplagor... Vad som chockar mig är alltså att det krävs att en kille blir våldtagen innan det är relevant nog att nämna i tidingen... Inte med det menat att tidningarna ser våldtäkt på kvinnor som nåt irrelevant snarare att det visar vilken grad av normalitet våldtäkt har i Sverige idag, det är så vanligt att det saknar nyhetsvärde om det inte sker med en man som offer.
Sen det att en våldtäkt på en man av en man verkar vara alla heterofilers stora mardröm vilket får dom männen som jobbar på tidningen att bli extra intresserade kan antas.
Jag antar också att Trollhättans högerfalanger och High-5'ers kommer vara ute på gatorna i rödaste rappet och kräva ett tvärt slut för alla våldtäktsbögar...

I Sverige idag våldtas ungefär 10-20 000 pers per år enligt wikipedia (den artikeln verkar dock rätt vinklad och gör antagandet att dom anmälda våldtäkterna är en femtedel av det verkliga antalet) och enligt Tjejjouren så låg statistiken 2000 runt 2024 grova våldtäkter det året som anmäldes (mörkertalet är ju tydligen enormt inom såna fall).

Men igår våldtogs en ung man och huxflux står det i tidningarna...

Självklart vill jag inte göra mig lustig över att en människa våldtogs - han lider lika mycket som våldtagna kvinnor i den situationen och förövaren är precis lika vidrig som dom som antastar och våldtar kvinnor. Jag har inga sympatier med nån för att dom råkar vara inriktade på män istället för kvinnor precis som heterosexuella män inte är våldtäktsmän per automation så är ju inte homoseuella män det heller...

Jag bara undrar varför det inte nämns nåt om dom 2000+ våldtagna kvinnorna runt om i landet?

1 kommentar:

Anonym sa...

Bra artikel,det är jag som blev våldtagen. Och jag ville ALDRIG att det skulle komma ut i media....framförallt så ville jag bara få vara i fred.....men tydligen lyssnar många reportrar på polisradio. Jag vill bli lämnad i fred.......