lördag 26 april 2008

Prostitution igen...


Jag läste för ett tag sedan en insändare om att prostitution ska legaliseras. Jag läste verkligen igenom för att haja vad den här killen ville säga (det var en kille) och kunde faktiskt hålla med på ett par punkter... Därför ett nytt hugg på ämnet.


Säkerheten
Jag personligen förstår argumentet som oftast dras upp när man ska diskutera prostitutionens legalisering (att köpa sex, alltså inte att sälja, det är redan legalt). Jag är visserligen skeptiskt mot att detta är det första dom flesta försvarare av idén tänkte på när ämnet gick upp men det är argument ett ochd et är det som känns viktigast att ta först: prostitutionen blir säkrare. Tanken är att man genom köpandets legalisering dra fram det till statligt kontrollerade bordeller som kan udnersöka och regulera arbetsförhållandena på såna arbetsplatser och försäkra inte bara dom prostituerades välmående utan också att dom inte tvingats in det. Jag köper det faktiskt - eller jag köper att det målet är vettigt, inte att det är troligt att det skulle kunna uppnås. I Sverige idag dör en handfull arbetare varje år i direkt arbetsrelaterade skador och många tusentals skadar sig. Till det kommer det enorma skuggtal av människor som dör en för tidig död på grund av det arbete dom utfört under sina liv och dom som slits ut, mentalt och fysiskt av sina arbeten. Skyddsombudstanken har förvandlats till ett meningslöst skämt och säkerheten på många arbetsplatser (min bland annat) är därefter. Att hoppsa på en liknande instans enorma arbete (vars kostnad vi inte ens ska räkna på, oberoende framgång) ska ge nåt mer i form av skydd och säkerhet känns enormt verklighetsfrånvänt. Hur den ska organiseras är en mindre djungel av svåra beslut och hur effektiv den skulle vara på punkt två: att se att ingen tvingats till prostitution känns svårgreppbar. Speciellt eftersom gatuprostitutionen kommer finnas kvar. Det om man ska tro legaliseringsvurmarnas utopia: Nevada.

Många vill gärna måla upp en otrolig bild av en säker arbetsplats för dessa modellbilden för den glada skökan men faktum är att brottslighet, drogmissbruk, usla arbetsförhållanden, misshandel och gatuprostitutionen fortfarande existerar ger en annan lite mörkare variant.


Sexuell Råvara, sexuell ägare
Sedan kommer frågan om nån egentligen vill vara prostituerad, speciellt tilldet ännu lägre pris som den här legaliseringen skulle innebära.

Det här är egentligen en enorm fråga eftersom den involverar om prostitution är annorlunda från att jobba som vad som helst annat. Argumenten är ofta att man säljer sin kropp i båda fall med dess totala utslitning som slutresultat och att man är lika tvingad att jobba som att prostituera sig - ekonomiska incitament tvingar oss. ("friheten" vi har fått är att vi har friheten att välja att svälta om vi itne känner för att jobba - drför kallar jag och många andra arbetet för löneslaveri eftersom likheterna mellan lönearbete och slaveri eller det feodala systtemet är så slående att skillnaderna snabbtblir minimala i jämförelse). Det här argumentet kommer ofta från folk som tycker sig vara skolade marxister och som hävdar båda sorters likheter. Även om jag håller med om vad dom vill uppnå (att förklara löneslaveriet som just ett slaveri) så håller jag inte med i tanken och överraskas alltid av att några som hävdar att dom vill skärskåda gruppers påverkan på samhällsutvecklingen och vice versa missar att även om systematiken kring två saker är snarlik så betyder inte det att dom är det i fullt och om två saker skiljer sig men systematiken inte gör det måste det vara en ytterligare faktor som skiljer dom åt.

Prostitutionen är visserligen säljandet av sin kropp men den gör det under såna former som är direkt kopplade till vårt samhälle där sexualiteten är en manlig sak och kvinnan är en detalj i den samma, inte en egen person.

Även i dom delar av världen där prostitution, eller snarare akvirerandet av dess tjänster, är legala är den prostituerades position enormt låg. Det gäller inte ens för sopgubbar - deras yrkesroll är inte glamorös men den är inte ansedd som nåt lägre stående än mänskligheten. Misshandel, hot, ogillande, polispogromer, droger och mord går ofta hand i hand med prostitutionen, legal som illegal, på grund av dess låga status som upplkommer inte av lagbokstexten utan av ett samhälle där kvinnan är en vara för sig och mannen en vara i sig. Som man är jag utan "dygd" eftersom jag inte kan ägas sexuellt på samma sätt. Jag är itne en råara för produktionen av liv - ja är den råvarans ägare.Jag har ingen dygd att förlora, eller min är kvar om inte stärkt av att min sexualitet är frisläppt med eller mot min vilja (penetrationsargumentet, där en "man" i sexuell mening är den som penetrerar någon, kan kopplas in på den här delen men jag väljer att låta det stå, poängen är redan gjord). Sen att det är accepterat att slavas till döds så länge man har ett riktigt kneg men itne om man horar sig är rätt srkämmande att det missas men också lika skrämmandet att det verkligen är så, att min död inte kommer höja några ögonbryn utan ses som helt naturlig även om den är på grund av en olycka på jobbet.

Att inte se den rätt markanta skillnaden är rätt fantastisk speciellt om samhället är menat att vara ens huvudfält att undersöka.


Sex är en Mänsklig Rättighet
Sists men inte minst kommer alltid samma blödiga historia om killen som inte får sex och idén att "sexualitet är en mänsklig rättighet" och att dessa män också ska få tjoffa in den i nån, även om det är mot betalning. Jag håller med att ha sex är en rättighet - men att vara delaktig i det är inte en skyldighet. Den misslyckade killen får gärna ha hur mycket sex han vill, men at hävda att det är lika rätt att en kvinna ska tvingas in i prostitution och att vi ska se det som hennes skyldighet att låta honom trycka in den är inte samma sak. Faktum är att vi är alla tillåtna (om vi är över 15) att knulla om vi vill - det är med vem, hur och om vi gör det med medknullarens fulla acceptans och införståelse som är relevant.

Men vi förväntas tycka synd om killen, vi ska tycka "ojojoj att han inte ska få knulla, bara en gång"... men varför? Går vi runt till killarna och tjejerna som inte fått doppa förens dom var 23 och säger "stackars dig, emn nu har du - är det inte ljuvligt så säg?" Ska vi fixa horor till alla som är 18? Finns det en åldersgräns där man kan sägas vara "övermogen" och moraliskt tillåten att köpa sig horor?


Här kommer ofta svaret är den prostituerade är fullt införlivad och har valt fritt att göra det ofta kommer in. Självklart gör hon det, på samma sätt som att jag är helt fri i mitt val att köra truck eller jobba som packare. "Friheten för alla, fattig som rik, att svälta under en bro". Se över varför och du hittar en enorm mängd orsaker - inte önskningar, varför nån horar. Droger, drömmen om lyx och överlevnad.

Båda yrkesorsakerna är fel, bara att mitt yrke är tillåtet, accepterat och uppmuntrat - prostitueringen är inte det och komemr inte förändras om vi så legaliserar hela fadderullan (vilket du läste om ovan).


Prostituerade vill
ok en sak till... Många prosituerade vill att det ska vara legalt är ett annat argument - nej, en känd före detta prostituerad vill att det ska vara det och hennes argument varför (punkt ett) har jag redan svarat på oc för varje hon där ute hur många är det som inte vill? På mitt jobb finns en kille som valde lägre lön och tycker alla ska göra det för att hjälpa firman vi jobbar på - han är lite likadan som den här situationen. Bara för att han säger en sak och ber om nåt som många tror kommer vara negativt för honom betyder inte att han har rätt. Att vara en kontrovers är inte samma sak som att ha rätt.


Så jag tycker nej... eller åtminstonde, ja men med förbehållet att punkt ett verkligen funkar och man gör en seriöst ansträgning att ge prostituerade mjligheten att komma därifrån samt att löneslaveriet i sin helhet tillsammans med patriarkatet upplöses i vilket fall hela debatten är meningslös.

Inga kommentarer: