fredag 25 april 2008

Människor i en diktatur får inte se rika as äta...


SvD informerar oss om att TV4'as avtal med Nobelstiftelsen går åt fanders. Tydligen så är Nobels festfixare arga för att dom på kinesisk TV har censurerat delar av talet som hölls - vi antar att det itne var tristess som drev kineserna in i det här (herregud kan dom traggla sig igenom Maos lilla röda kan dom nog ta sig igenom ännu en skändning av TV-tid signerat Alfred "pang du är död" Nobels Stiftelse).

Jag vill nog säga grattis TV4'a äntligen kan ni slippa sända den där hyllningen till Rika och deras pengar. Kan man hoppas på ett program som premierar dom forskare den där festen ska handla om och deras upptäckter?
Eller ska ni slåss med näbbar och klor för rätten att visa vår inavlade kungafamilj möla sig igenom en tusenrättersmiddag så flambojant, så dekadent bekostad att den stora majoriteten av oss aldrig har eller kommer äta nåt liknande. Ska ni slåss för vår rätt att höra kommentatorer prisa vår vidriga drottnings (kvinnan som när frågan vad kungafamiljen gör vid frukostbordet svarade att dom gjorde som alla andra i Sverige "Försökte sitta rakt i ryggen vid bordet") juveler som är bekostade av vårt arbete och slaveri till en summa som liknar Bolivias stadsskuld. Kanske ni kommer arbeta natt och dag så vi kan bänka oss och se Garderobshomot Carl Phillip frappera ännu en kvantmekanisk fysiker med sin berättelser från gocartbanan? Kommer ni möjligen göra det till vår ädla möjlighet att få se vår kung, hans närmaste storfinansvänner och politiska broilers sitta vid bords och lojt applådera ännu en berättad upptäckt som dom inte lyssnade på mer än med ögonen?

Å andra sidan, sarkasm åsidolagd...
Jag vill verkligen se Filippa Reinfeldt inmundiga sallad till kommentatorns ivriga påhejjande. Jag vill verkligen se kungen tvinga nån mental gigant buga inför hans makt som stämmar från att hans morsa mölade på hans farsa. Jag vill verkligen se det yttersta beviset för vår världs kommande undergång.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Vem vill du se överlämna nobelpriset? Gudrun Shyman?
Ge henne en morot och pristagarna varsin kebab. Vore du nöjd då? Förresten kan pristagarna sova på vandrarhem eller i husvagn. Så blir det mera likt din vardag, förstår jag.

Ohyra sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Ohyra sa...

vi säger så här istället:
1) Läs vad jag skrev istället för att utmåla dig själv som en idiot (dvs jag tyckte ont om Gudrun och bra om pristagarna)
2) Svara med namn om du vill ha hela svar (vars avsaknad antagligen har med punkt ett att göra, lika bra att vara anonym om man ska uppvisa total brist på läsförståelse)
3) tack för ditt svar

Anonym sa...

Vi svenkar är riktiga as. Speciellt vi rika svenskar. Alla medborgare i Sverige är dessutom rika - Vår definition av garanterat exisistentminimum mha av socialbidrag är lyx i jämförelse med den extremt fattiga tredjedeln som lever på under 1 dollar/dag.

Jag kanske borde ta och kolla in sjalvmord.se och se om jag kan göra världen en tjänst.

När du raljerar om din egna grupptillhörighets fabulösa ondska så blir du bara kokett.

Ohyra sa...

Vem har pratat ondska här? Om det finns en sak jag gärna undviker är det att ens använda uttrycket eftersom det är så enormt missvisande... Att jag raljerar kring nobelfesten kan jag hålla med om.
Att jag raljerar om folk som jag anser är av, en för mig, motsatt klass kan jag hålla med om.
Att jag raljerar om svenska toppchefer och den svenska kungafamiljen - jag tar det, har du nåt positivt du vill säga om dom eller om du är Silvia och känner dig träffad... fine.

Men ondska?

Sen det gamla "om du har det bättre än NÅN får du inte klaga" grejen borde du väl fått motbevisat för dig för länge sen :-)
(Folk i Burma får inte klaga enligt stående logik eftersom det finns folk som har det värre)
Att man som del i ett nesligt maskineri inte får klaga på maskinen eller sin roll i den är desto mer fånigt.

Herr/Fru/Fröken Anonym, ert inlägg formligen dignar över av PK-istisk moralism...
MEN: Hatten av till dig som orkar jiddra på en blogg. Jag skämtar inte och försöker inte göra mig lustig. Jag är glad att du är här, om inte annat som för att smeka mitt ego.
(om du har en blogg du vill att JAG ska besöka, säg till - you scratch my back I scratch yours)