tisdag 15 april 2008

Att tugga på ett gammalt lik...




Jag blir omsöm sjukt imponerad, ömsom sjukt skräckslagen när man kollar in aktipedias artiklar om Marxism av olika slag. Sjukt imponerad eftersom dessa människor - normala jeppar som du och jag, på internet och i debatthörnor, blir till mentala giganter. Sjukt skräckslagen eftersom deras verklighet pågår runt dom medans dom debatterar om den verkligen gör det...

Låt mig vara på det klara här - jag är marxist i det att jag är historiematerialist, pragmatiker, vild anhängare till klassanalysen av samhället och progressiv, rent politiskt (även om det inte har nåt med marxismen i stort att göra).
Vidare är jag ingen anhängare av dom moderna PolPot-runkarna till arbetarromantiker som ser akademia som nån form av hot mot deras ställning inom marxismen och gärna berättar hur simpla dom är och hur vansinnigt obegåvade dom är... (en orsak varför rådskommunister i modern tappning skrämmer skiten ur mig) .. dom är husnegrer i det att dom helt enkelt inte klarar av att skilja sig från sin slavidentitet och hylla den. Jag vill mer kalla mig en kollektivistisk übermensch-hyllare. För i ärlighetens namn vad är poängen att återupprepa det dom säger om oss? Att spela med i deras spel och acceptera att vi är värdelösa, idioter och som bäst ett snäpp upp intellektuellt från apor? Jag hörde det i grundskolan och jag köpte det inte då, jag tänker faen itne köpa det i vuxen ålder.

Men jag har enorma problem med en analys av Marx spådomslika ord kring utvecklingen av det moderna ekonomiska samhället, när just det samhället är utanför dörrn och bara väntar på att bli skärskådad utifrån en modern synvinkel. Jag menar Marx gjorde ett hästjobb på sin tid men att grubbla över hans olika användningar av begrepp och analyser när man själv kan utföra samma sak utanför dörrn känns främmande... Varför inte tillföra nåt istället för att överanalysera det som redan sagts?

I det stora hela dock så är jag sjukt pro... Aktipedia verkar bli en grand succée... Om dom fixar buggen med att explorer inte kan hantera sidan utan krashar stup i kvarten.


Läs och lägg till i Aktipedia du med!!!

Inga kommentarer: