tisdag 17 juni 2008

Sverigepartiet inte rasistiskt? Niggah Whaaat?


Mina åsikter kring SD



Skrev ett inlägg om FRA för ett tag sedan där jag bland annat tycker det är sännande att SD's block från politiken inte handlar om deras rasistiska politik utan snarare om deras roll som missnöjesparti. Där stötte jag på patrull då en Tobias Lindgren lägger en kommentar till inlägg med länkar till SD's olika kampanjsidor för att bevisa att S inte är rasistiska. Först tänkte jag skriva ett svar och sen googlar jag honom och inser att han helt inte existerar bortom olika bloggares kommentarsrutor. Samt att hans kommentar var en copy+paste-version.

Så istället för att prata med honom i kommentarsrutan tänkte jag att det var utomordentligt trevligt att lägga upp ett inlägg om det istället.

Det här är hans inlägg i det kompletta (och om ni letar runt lite inser ni att det finns återgivet på flera platser förutom just min blogg):

Sverigedemokraterna är inte "rasistiskt".
http://www.sverigedemokraterna.net/nyhet.php?action=fullnews&id=197
"Vi tar bestämt avstånd ifrån rasism! Sd anser att alla människor har lika värde och att detta värde är och måste vara okränkbart."
http://www.sverigedemokraterna.net/kampanj2007/ViewText.inc.php?i=34
"Vi tar bestämt avstånd ifrån rasism, och anser att alla människor har lika värde."
http://www.sverigedemokraterna.net/parti_text.php?action=fullnews&id=262
"Som nationalister menar vi att varje folk har rätt till autonomi och till överlevnad som folk. Alla människor har lika värde."
http://www.sverigedemokraterna.net/nyhet.php?action=fullnews&id=317
"Helt central för oss är också FN:s deklaration om de mänskliga fri- och rättigheterna. Partiet tar starkt avstånd ifrån diskriminering av människor på grundval av kön, religiös och politisk tillhörighet eller etnisk bakgrund."

Att Tobias missat en stor utveckling inom användet av vissa ord verkar vara typiskt för SD i sin helhet och internetrasister med populistiska böjelser speciellt. Man kan självklart hålla med honom på en punkt - i det klassiska sättet att definiera rasism så finns där en rangordning att prata om. Vissa raser förväntas vara sämra än andra - det här är nåt som SD å det starkaste tillbakavisar, självklart. Att SD försökt städa ur den gamla BSS-garderoben är en annan sak och vi kan väl för bekvämlighetens skull ignorera den detaljen och säga att den är över och förbi.
Men kvar står rasistkortet.

Att SD undviker att rangordna olika etniska kulturer eller uttala sig om huruvida ett visst beteend är bättre eller sämre i officiella sammanhang (och, kan vi anta, privat med) säger ingenting. En person skulle mycket väl kunna säga att han eller hon inte är nazist med hänförandet att han anser att Judar är lika bra som Arier och det är därför dom måste utrotas - nåt som går precis i linje med nazistisk antisemitiskisk linje men duckar skottet med en millimeter. SD har uttalat sig kring olika kulturer (vilket är det senaste inom rasistiska partier i Europa) vilekt självklart inte är etnicitet, men man har aldrig sagt att en kultur är sämre. bara att vissa från en kultur är naturliga våldtäktsmän - ursäkta "kulturella våldtäktsmän".

Inte rasistiskt, självklart.

Men det är så satans nära man kan komma och det har fått sitt eget ord med: "Kulturrasism" - lite finare än vanlig bondrasism men i grund och botten samma skit.

Men sen kommer nationalistkortet. Jag personligen anser att nationalism är värre än rasism och ser det som den yttersta självlögnens idioti. Att anse att ens gyllene dåtid (som inte finns i Sverige), ska genom en renhet mot historien skapa en gyllene framtid - är och förblir tomt skitsnack. Sverige saknar en homogen historia, vi har helt enkelt inte haft en nation tillräckligt länge i den form vi nu pratar om "Nationen".
Vi har haft kungar, fine, vi har haft ting, ok, men vår nation är inte äldre än som tidiast 1700-talet och antagligen kan man inte börja tala om det förens adelsväldet i Sverige började släppa runt Bernadottelinjens inträde i dom Svenska adelssalongerna.
Vi har ingen gemensam kultur - vår kultur är och förblir en tokig blandning av en massa olika yttringar precis som alla andra "nationella identiteter". Dom finns inte.

Man kan rabbla upp tattarnas påverkan på vårt språk, holländskan och den holländska kulturen, tyskan, engelskan, arabiska kulturdrag. Allt visar på att en kultur inte är en isolerad enhet det är nåt evigt föränderligt som ofta glider ihop med andra. Förresten ska vi prata kulturell enhet utifrån en nationalistisk lögn så skulle det vara spännande att se vad dom säger om det faktum att vårt språk är från danskan eller räknas dom som samma kultur som oss?

Sen glider Tobias in på folkgemenskapen när han pratar om alla folks rätt till autonomi och till överlevnad "som folk". Ett uttryck som dom delar med SMR förresten (oroa er inte om förkortningen, Tobias vet vilka det är, han prtar om dom i en annan blogg btw). Undrar när dom tänker byta till "Kultur" istället för "Folk"? Vi kan väl låtsas som om dom inte använde det där uttrycket och istället än en gång gå in på deras nationalfetisch. Nationen som idé är inte tillräckligt gammal för att hävda nationens historia i dom termer man väljer att utmåla den i. Nationen är en bräcklig geo-politisk (inte längre rent ekonomisk) enhet med blandad kultur, ofta blandat språk, blandad etnicitet och blandade bakgrunder. Den finns inte och har aldrig funnits i den form SD vill ha den - den är en lögn och inte mycket mer. En konservativ våt dröm.

Sen ska han dra in lite grejer om SD för att skapa legitimitet kan man anta.

SD säger:
"Helt central för oss är också FN:s deklaration om de mänskliga fri- och rättigheterna. Partiet tar starkt avstånd ifrån diskriminering av människor på grundval av kön, religiös och politisk tillhörighet eller etnisk bakgrund."

FN deklarationen säger:
"...varje skillnad, undantag, inskränkning eller företräde på grund av ras, hudfärg, härstamning eller nationellt eller etniskt ursprung, som har till syfte eller verkan att omintetgöra eller inskränka erkännandet, åtnjutandet eller utövandet, på lika villkor, av mänskliga rättigheter och grundläggande friheter på politiska, ekonomiska, sociala, kulturella eller andra områden av det offentliga livet"

SD drar till med slöjförbud, åsikter om tvång att totalt anpassa sig till den "kultur" dom hittat på att Sverige och Svenskar har (min kultur säger att Jimmie Åkeson ska få en smäll på käften vilket jag tvivlar att herr Åkesson delar med mig) eller annars utvisas eller förnekas fullvärdigt medborgarskap. Vidare vill dom (Ni, Tobias) förvägra folk rätten till vård baserat på deras status som immigranter vilket kombinerat med era åsikter kring homogen kultur rimmar illa med dom mänskliga rättigheterna. Sant det är ett atninge väldigt strikt eller väldigt subjektivt dokument beroende på hur man tolkar det och det är väl på det senare sättet ni väljer att se det?

Jag använder uttrycket Rasistparti eftersom er politik är enligt mig skadlig för min klass genom er dröm om en "etniskt" (förlut "kulturellt") splittrad klass genom pogromer, förföljelser och lagstiftning mot en del av oss på grund av deras "kultur".
Frågan är varför ni aldrig riktar den mot mig? Jag fick i 20 års åldern ett brev från AF som förklarade att jag borde ta en kurs i Svenska för Invandrare under min arbetslösa tid för att öka chanserna att få jobb. Enligt papprena är jag tydligen invandrare eftersom min mamma har sökt uppehållstillstånd, min morfar och också jag eftersom vi bodde utomlands när jag var väldigt liten. När jag komemr till AF får jag slängt i käften på mig "Men du är ju inte invandrare!"...

Grejen är ju att enligt deras papper är jag det - skillnaden är att jag inte är blatte. För det är ju där er skiljelinje går, Tobias. Inte i kultur för kultur är så luddigt att det är svårt att ens prata om en Svensk sådan (då subkulturerna som skulle vara tvungna att bakas in i det här begreppet skulle vara så splittrade och skiljda att man inte längre skulle kunna ana en röd tråd) - utan hudfärg, ras, etnicitet. Ni kan skrika och hojta om att ni är missförstådda men faktum kvarstår, ni och fittan Pia i Danmark är samma skit - ett rasistiskt parti - ett parti som vill splittra oss men väljer att dölja det genom luddiga nymoderatiska begrepp om arbetarvänlighet och paroller från 50-talet. Ett parti som skaffar sina strömningar från samma fittor som ville utvisa min morfar på hans tid och som förvägrade min mormors släkt asyl. Samma parti som vill tvinga många av mina polare att låtsas vara några dom inte är (Inklusive mig och en massa andra "Kulturella Svenskar") för att passa in i er konservativa, nationalistiska, historierevisionistiska, rasistiska och arbetarklassfientliga dröm om ett Sverige som inte finns, aldrig har funnits och som omöjligen kan bli verklighet.

Och personligen kan jag säga som alltid - ni kan komma in i Riksdagen, men ni kommer stappla ut. Precis som NyDemokrati innan er.

Så sug min kuk Tobias, du är samma skit som nazisterna om inte värre.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Nog existerar jag och kommenterar saker och ting om sd, men någon egen blogg har jag inte. Istället för att besvara hela ditt inlägg nöjer jag mig med att dra upp huvudpunkterna. Sverigedemokraterna vill återgå till en assimilationsprincip som fanns i Sverige före 1975, och den strider inte mot FN:s deklaration om de mänskliga fri- och rättigheterna, som du citerar ur ovan. Du kan ju fråga vilka sd-experter som helst - Anna-Lena Lodenius, Sören Holmberg, Heléne Lööw, Adam Holm, Stig-Björn Ljunggren - ja, till och med den vänsterextrema sekten Expo - om vi är "rasister". Du kommer att få samma svar som från mig.

Det finns inget som heter "kulturrasism" eftersom det endast finns en sorts rasism, nämligen att man värderar människor olika efter deras ras, och det är något sd aldrig har gjort och aldrig kommer att göra heller. Att du förnekar existensen av en svensk kultur och ett svenskt folk får stå för dig och din världsrelativistiska syn. Det är riktigt att dessa ting har inspirerat utifrån, och att vissa detaljer går igen i andra kulturer, men det är konstruktionen, sammansättningen, som är det unika, inte ingredienserna.

Vad det scenario med Arbetsförmedlingen du målar upp har att göra med diskussionen förstår jag inte.

Att du länkar till en bild ur den kommunistiska tidningen Arbetaren där vänsterextremister från bland annat AFA, som enligt Säkerhetspolisen räknas som ett hot mot demokratin, pekar finger på nazister och sedan avslutar ditt blogginlägg med att länka till en Youtubevideo där samma vänsterextremister från AFA angriper andra nazister säger det mesta om din demokratiska mognad. Ditt barnsliga språk och dina förolämpningar talar också för detta faktum.

För övrigt undrar jag var jag har "talat om" SMR eller där sd har förespråkat ett slöjförbud. Det vore intressant att se. Att jämföra Sverigedemokraterna med Ny Demokrati är ganska obegåvat, men jag låter dig själv klura på den saken. Slutligen vill jag också bemöta ett av dina lögnaktiga epitet, nämligen "arbetsklassfientliga". Det är riktigt roligt eftersom det är sd som är det enda partiet i dagsläget som står upp för arbetsklassen på riktigt när man vill avskaffa det mångkulturella samhället, som främst drabbar dem som måste bosätta sig i dessa gudsförgätna områden. För inte bor väl du, "ohyra", på ett ställe som Rosengård? Och om du nu så förkastar bland annat sd:s invandringspolitik, vad har du själv för lösningar på problemen? För problem finns det oavsett vad du kacklar om på din blogg.

Anonym sa...

Tobias kolla upp följande områden:
Bergsjön, Angered, Hammarkullen, Gårdsten. Det är GBG. Sen Rosengård i Malmö. Sen Akalla, Rissne, Solna, Sumpan i Sthlm.
(och innan du gnäller vidare - lagerarbetare, butiksarbetare, lastare, maskinskötare: det är yrkestitlarna - bara för at mina åsikter liknar vänstern så är jag inte vänsterns kliché - därmeotom det gör dig glad så ska jag snart flytta! grattis till herr Ohyra!)

Det värsta med dig är att jag i viss mån håller med i att multikulti ska kunna kritiseras men inte utefter samma barnsliga rasideologiska begrepp som ni i SD använder (du kan sitta och hitta på hurmycket du vill) vilket exemplet från AF var menat att utmåla. Ras är det er politik ugår ifrån, ras översatt till nationalism och kultur. Er politik skiner igenom hur mycket ni än försöker populärisera det.

Att du sen refererar till Lodenius är ju bara pinsamt med tanke på hennes trackrecord.

Att du sen väljer att ignora vedertagna begrepp är väl rätt typiskt så det kan vi ju ignorera.

Och ffs använd inte ett klassbegrepp om du inte är i stånd av att sätta dig in i det kuksugare (åh nej ett barnsligt begrepp igen!). Det handlar om klass inte hudfärg ditt jävla mongo och klass överskrider nationalitet - det du syftar på är "arbetare" men inte osm klass utan som del i den nationalistiska fantasi som förut kallades korporativism. Klassamarbete till fördl för nationen. Därför är ni arbetarklassfientliga.

Huruvida du är knegare eller inte är irrelevant.

Så här - jag kommer aldrig hålla med dig, du kommer aldrig hålla med mig. Bara acceptera det. Släppdet och skriv n blogg typ "Rädda Sverige" eller "Förenade Svenskar" (kanske med korporativistisk nationalism som grund - hade vart spännande att läsa)

Här är e en till länk eftersom du blev så sne på den första:
http://youtube.com/watch?v=u3EObohVXGM

Anonym sa...

Ohyra, slösa inte tid på fantasifiguren Tobias Lindgren. Han är inte mer verklig än Jorma Nilsson utan ett foster sprunget ur någon sverigedemokrat som vill ha ett alibi för sitt tänkande. Jo jag vet att det låter skumt att nämna de två orden i samma mening, men en viss sorts tankeförmåga får de väl förutsättas ha även om den styrs av reptilhjärnan.

Anonym sa...

Ursäkta ett sent svar!

niclas eriksson, du är en rasist som har kallat Dragan Klaric för "husneger". Att du inte skäms är helt ofattbart. Du har NOLL legitimitet i dessa frågor. Jag känner inte Jorma Lindgren personligen, men jag vet att jag finns och att jag heter Tobias Lindgren. Att vi bär samma efternamn är en slump. Jag känner som sagt inte honom, och vi tillhör inte samma familj eller släkt. Inte heller tillhör jag samma etniska grupp som han gör, inte för att det är något fel att göra det.

Till Ohyra: sd är kulturnationalistiskt och står för en öppen svenskhet som bygger på kultur och inte etnicitet. Kan du förstå det?

http://gruegranskar.blogspot.com/2008/01/sd-ett-parti-fr-invandrare.html
http://www.youtube.com/watch?v=aQPoPl0XMuo

Dessutom är man Israelvänlig och demokratisk:

http://www.sdkuriren.se/blog/index.php/inrikes/2008/05/18/sverigedemokrater_firade_israels_60_arsd

Jag uppskattar inte din guilt by association. Kom gärna med seriösa argument, inte detta trams. Många arbetare, inte minst arbetarkraftsinvandrare, stöder sd och är svenskvänliga.

För övrigt undrar jag hur du reagerar på denna Brå-rapport:

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=572&a=501206

Anonym sa...

Kommer aldrig att skämmas för att kalla saker vid sitt rätta namn, "Tobias". De korkade invandrare som är med i Sverigedemokraterna äcklar mig faktiskt mer än ni bleka fula svenneballar gör.

Men det tog tydligen hus i helvete ibland er små äckel när jag gjorde det. Det är bra, för nu vet jag hur mycket nu faktiskt skäms för er själva.

Den dagen som en Tobias Lindgren kandiderar till en post inom ert rasistparti så att man kan se dig i en offentlig publikation med namn och bild ska jag tro på att du finns.

Fram tills dess är du bara en liten feg skit som sitter och skriver under pseudonym för att senare i en eventuell karriär slippa stå för det du skrev som "Tobias Lindgren".