måndag 26 maj 2008

Två fantastiska kommentarer kräver uppmärksamhet

Jag fick två kommentarer i mitt förra inlägg här på bloggen av två käcka unga män/kvinnor som har valt att hålla sig anonyma och itne framträda med nån form av handle eller liknande. Kommentarerna var fantastiska på alla sätt och vis även om dom var korta (och vi får anta att det fanns lite underförstådda menignar i inläggen man ska förväntas läsa in i dom)

Anonym ett berättar för oss att boken Ekonomihandboken inte är faktabaserad utan förslår en annan bok som enligt honom/henne är det: Vår ekonomi - en introduktion till samhällsekonomin av en Klas Eklund.
Vidare vill denne herr/fru/fröken Anonym också slänga in en kommentar angeånde mitt påstående att ekonomin är ett nollsummespel i formen av ett litet beskt "men tänk på att om Du köper den så sänker Du din standard och alltså får någon annan det motsvarande bättre?"

För det första så kollade jag runt lite i faktadelen i Nya Ekonomihandboken (som finns på Akademibokhandeln och lite varstanns) där det ofta var frågan om så tvivelaktiga källor som SCB, OECD och Konjukturinstitutet - rena kommunistiska agitatorerna kan vi anta.
Att boken gör det klart att det handlar om ideologi får man reda på i första kapitlet och jag ska nog köpa mig Eklunds bok för att se om hans bok, kring nationalekonomi har samma brasklapp med tanke på den kritik nationalekonomin får ta lite då och då (vilket är lika ideologiskt obundet som historiematerialism fast på det lite motsatta hållet). Klas är också inte helt obefläckad av det politiska rävspelet direkt... vilket man snabbt ser om man kollar igenom hans bibliografi på hans egen hemsida. Men jag ska ta mig en titt, seriöst.
Den andra delen med sin lilla bitska kommentar verkar ha skrivits av nån som missat själva idén med diskussionen. Jag anser att pengar och utveckling inte är samma sak - och att ekonomiskt välstånd visserligen kan finnas överallt, men då till bekostnad av rådande system. Som det är nu kräver välstånd på en plats med billiga och lättillgänglig lyx billig produktion på en annan - vilekt jag trodde var själva grundbulten med företagens landsflykt som det hotas om hela tiden - men jag kan ha fel...

Sen till herr/fru/fröken Anonym två som tydligen pluggade med CSN... är ni med? ... lyckades få 13000 i lön ...ok ... lyckats sparan undan hela 15000 på fem månader. Herr/fru/fröken - är jag helt försvunnen eller är det inte en övre gräns för vad man får tjäna per månad för CSN? jag menar det var bra för dig att du lyckades spara - seriöst, vill inte missunna dig - och att din studietid var så lyckad och att du landade ett kneg som gav 13 lax. Det medas du pluggade (välbetalt eller sket du i studiena btw? ;-))... Så, det var svart?
Ingen skam i att jobba svart - jag har jobbat svart - och jag har skippat tv-licensen, så det är lugnt vännen - you can tell us.
Så 7000 spänn plus 13000 per månad. 20 000... Det är mer än jag tjänar per månad och jag jobbar som en häst. Faen jag har aldrig pluggat, man kanske borde läsa upp betygen från gymnasiet och göra nåt?
Vad var det för kneg du hade och kan du fixa in mig?

Allt handlar om Prioriteringar och Eget Ansvar vill du också berätta för oss - vilket är fantastiskt. Jag har bara aldrig hört en av er säga det till nån fattigs nylle, nånsin. Inte det eller det där med att deras kassa jobb är deras fel... aldrig. Undrar varför sånt bara framförs på säkert avstånd och gärna i ett medium som gör att ni slipper se reaktionerna.

(Pojkvännen berättade just att det är 30000 per termin som får tjäna medans man har CSN så dina 13000 i fem månader var... tja ska vi säga bidragsfusk? Som sagt, you go girl/boy - hoppades du hade kul för degen)

Sen vill du fråga vilken verklighet jag lever i och mitt svar är: den stora majoritetens verklighet om man får tro SEB's ekonomiska rådgivare som i Metro pratade om just att en majoritet av Svenska folket inte har en buffert av sparade pengar. Eller SCB som påpekar att majoriteten av svenska folkets samlade tillgångar finns i väl förvar hos den rikaste tio procenten av befolkningen, liksom aktier, eller rena pengar...

Jag behöver inte fråga vilken verklighet du lever i - frågan är bara vilken borgerlig ledarskribents fantasi det är du föredrar att spendera din tid i? Det är bra med lite fantasi och inlevelse så man kan drömmasig bort på meros camping kan jag anta...

Tack Niclas btw... Tack till båda Anonymerna också - jag gillar kommentarer och även om jag inte håller med er så ... tja jag kommer inte slåss för er rätt att säga den men åtminstonde roas av den på ett kamratligt sätt eller nåt...
Tack extra mycket till boktipset - ska berätta vad jag tyckte om Vår Ekonomi nu är det en dokumentär om Kiss på TV...

2 kommentarer:

Mattias sa...

jag hade fel. 51250 pixeluringar får man dra in och samtidigt ha fullt studiestöd. men det var ju ett tag sen jag pluggade...

http://www.csn.se/2.127/2.169/2.501/1.1381

Ohyra sa...

Det e lugnt, killen tjänade bara 1300 per månad så det är ingen fara... Han hade bara missat att dra av en nolla (undrar om det är samma grej med pengarna han sparat) :)