lördag 24 januari 2009

Nördism?

"Vi är många vi är arga och vi behärskar Klingon!"


Themesong: Lapdance (N.E.R.D.)

Ok det har vart lite för lite med nördprylar här på.... tja på hela tiden egentligen så jag tänkte att det är väl dags att köra på lite "Working Class Geeks on the Loose" eller nåt. Texter som korsar mellan politik och nördism på ett mer uppenbart sätt. Problemet är att en del av dom personer som läser här kommer helt enkelt inte ha mycket till övers för det - eftersom det kräver en mängd förkunskaper.

Inläggen som jag hade i tankarna var bland annat min och eils diskussion om att använda rollspel/TV-spel/programmering/nördfysik som en förklaringsmodell för olika politiska ståndpunkter som revolutionen till exempel.

När jag pratra om nördar snackar jag om dom verkliga nördarna - vi som var nördar innan det blev coolt. Innan Expressen klämde ur sig saker som "Är Du Housenörd?" eller att man kan vara nörd i saker som nationalekonomi - ordet har blivit liktydligt med folk som är rejält intresserade i ett ämne och vill skoja lite med sig själva.

Jag pratar Revenge of the Nerds, inte lokala DJ's med smak för tidigt 90-tal. Vi snackar om folk som skrattar som om dom vore en skadskjuten säl när dom hör ett skämt om skillnaden mellan DoD-91 och Svarta Lådan inte om en krönikör som snöat in för hårt på Woodhouse. Jag pratar om folk som vi alla, mig inkluderade vill tvinga ner i en toalett sekunden vi ser dom inte människor som antagligen gjorde det samma med folk i högstadiet.

Så förbered er...

Inga kommentarer: