lördag 31 januari 2009

Jag är med hippie-windows

Så här kommer jag hålla på dagen Ubuntu funkar helt och hållet.

themesong: Everyone is Jesus (Di Leva)

Jag har skaffat Ubuntu. Själva grejen med det är väl mest för att se om det var bättre - jag hade en laptop som min farsa lämnat efter sig som jag tänkte experimentera lite med. Gör aldrig det ... så tillvida ni inte har ett par jävligt skärpta datanördar med er på projektet.

Min kompis Emil, nybliven farsa och mäktig datanörd (tillskillnad från yours truly som helt enkelt inte är så datakompetent), fixade en bränd skiva av Ubuntu 8.10 entrepid.
Ubuntu är ett enormt stort gratisprojekt som syftar till att producera nånting utan att sedan försöka konkurrera ut allt och alla och tvinga alla användare att nyttja bara ens egna produkter. Deras metod för detta är olika open-licence tankar som GNU, Copyleft och gud vet vad mer för snazziga ord. Allt är tillgängligt gratis, med supportnätverk av olika slag. Så gott som alla program finns återskapade och ofta i en enormt mycket bättre variant än dom kommersiella - bildbehandling, ordbehandling och all annan behandling du kan tänkas behöva. Och det verkar reta skiten ur Bill Gates... Allting har nån koppling till en sydafrikansk skola av humanistiskt tänkande kring just ordet "Ubuntu" som betyder nåt i stil med "jag är den jag är på grund av folk runt mig"...

Whats not to love? Lite flummigt men hjärtskärande rart

Problemet är att det kräver lite kunskap innan man byter till ett annat operativsystem - hårdvara som är skapt för windows verkar helt enkelt inte gilla Ubuntu och jag tror knappast några spel kommer funka heller - vi får se. Det ska tydligen gå att fixa fram men efter att ha stångat mig blodig mot det trådlösa nätverkskortet i datorn så är jag verkligen inte i rätt sinnesstämning för nåt mer.

Inga kommentarer: