lördag 30 augusti 2008

Sakine motbevisar sig själv



Themesong: Hey Little Rich Girl

Sakine Madon - kvinnan som gav "ser inte, hör inte" ett ansikte - har kastat upp en ny liten kolumn baserad på "sanningar". Hon säger helt enkelt saker hon anser är korrekta och justifierar dom med att det är sånt "alla vet".

Finns ett fantastiskt citat som faktisk hör hemma hos Terry Pratchett: "the opposite of science is common knowledge". Det som bara förklaras med att det är sånt som "alla vet" är vanligen skit i klass med Jorden = Platt och Gud = Finns. För ett uttryck som inte tillåts undersökas och kritiseras är vanligen en fet satans lögn och där verkar hon hitta sin bevisföring.

Hennes enorma upprapning har som vanligt hamnat i Expressen

Här är min guldklimp - den jag älskar bäst:
"Med andra ord: de "lever" inte vänster."

Vadfaen menar den jäveln? Sakine, enligt mig lever du inte blatte. Seriöst, vad gör du på en stor tidning? Du passar inte klyschan för nån med ditt namn - skärp dig! Jag brukar opponera mg mot att kallas vänster eftersom det de facto finns en massa löst folk där som helt enkelt inte är nåt jag vill klumpas ihop med, men faen vad jag vill göra ett undantag för det här. Jag betalar min hyra i tid, jag jobbar som en gris och jag är en helt normal jävel - jag är alltså itne vänster då?

Men vänta hon kräks ur sig mera...

"Samma kvinnor som hör av sig kämpar och sliter med betyg och matlådor, de planerar väl och sköter sig. De dricker måttligt, röker knappt, städar väl, tränar mycket och äter mycket grönsaker."

"Det är fullständigt obegripligt. De här unga kvinnorna borde naturligtvis ställa samma krav på andra som de ställer på sig själva. Varför de gillar den samhällsmodell som menar att duktiga kvinnor ska ha samma lön som slarvpellarna som försover sig inför tentan, är en gåta."

Jag menar JESUS? Vad faen - jag har kuk så jag kanske inte borde ta illa upp men för helvete människa, jag har tjejkompisar, familj med fitta och å deras vägar: Sug min icke-existerande klitoris, Sakine! Är det det här som är ditt ideal människa? "Tränar mycket, städar väl och äter myket grönsaker"? Faen du förtjänar inte äggstockarna gud gav dig. Att hon sedan dömmer bort dom för att dom ser nåt djupare än nån form av defekt rättvise pathos i sin politik går henne helt förbi med. Som om alla dom där människorna helt enkelt valde för att (som hennes ena info-källa, konservativa debattören Elise Claeson, säger) dom gillar mjuka värderingar...

"Jag vet inte vad som hänt, men märkligt är det. Lika mycket som jag förstår att kvinnor inte längre vill stå vid spisen, lika lite förstår jag varför unga flitiga tjejer vill leva i ett samhälle där deras slit inte tas till vara. Ja, varför är det så tjejer?"

Jag vet inte varför kvinnorna väljer att vara vänster - kan vara (och detta är bara min gissning) är att dom ser ett rättvisare samhälle som mer effektivt (vilket inte är en "mjuk fråga" och nåt som människor utan kuk inte kan ta det till sig tydligen), som nåt som tar tillvara alla människors kreativitet, arbete och liv oberoende samhällsposition? Nåt där allas slit accepteras och utvecklas istället för den idiotiska versionen vi har nu där majoriteten inte ens tillåts tänka och vars tankar och slit ändå inte tas tillvara.

Sakine - du föddes ur en kvinna, men tydligen slarvade du bort dina äggstockar nånstanns när du misstog liberalism för annat än fluffiga mjuka frågor med idealism som enda stöttepelare. Jag kan faen inte ens förstå hur LUF har tatt emot dig med så öppna armar (är det nån annan som mörkt att vänsterjournalister måste skära med sina tidigare kontakter för att få tillgång till redaktionen medans liberaler inte måste det?)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Mmm, jag läste det där men jag orkade inte läsa färdigt eftersom det bara dök upp ett stort blinkande "stupid alert" i huvudet.

Sakine bevisar att hon lider av de allra grövsta och dummaste fördomar mot människor som inte lider av höger man kan tänka sig.

När jag bloggade för LO dök det upp minst en flane om dagen som tog för givet en av dessa saker: a) att vi var heltidsanställda av LO med en lön som fluktuerade från 25000 till 40000 i månaden för att sitta och blogga (vi borde visserligen haft det för att stå ut med det vråldåliga bloggverktyget) eller b) att vi var arbetslösa och aldrig hade haft ett jobb och försörjdes av våra föräldrar från övre mellanskiktet. Vi fick inte ett skit, inte ens en t-shirt av LO för att vi drog upp deras blogg till trea på bloggtoppen.

Jag började kämpa för min självständighet redan innan jag gick ur gymnasiet genom att ta städvick åt kommun och landsting. Sedan, när lågkonjunkturen slog med full styrka flyttade jag för att få jobb. Och sedan dess har jag jobbat som städare, truckförare, rivare, flyttgubbe och miljöarbetare hela jävla tiden utom en termin på komvux och en termin på universitetet där jag läste tyska.

Och jag satt fan inte och sov över några tentor. Jag gjorde det allra bästa jag kunde givet att jag var studieovan och inte var bra på grammatik, men jag fick full pott på realia, fonetik och en tenta till. Räckte till elva poäng av tjugo. Grammatiken gick käpprätt, men inte satt jag och sov fram till den tentan i vilket fall!

Sakine får fan ta och kamma sig nu alltså.

Anonym sa...

Jo förresten, vi fick faktiskt en t-shirt nu när jag tänker efter.

Den är röd och det står "solidaritet" tryckt på den. I vitt. Det borde även stå "men inte så länge ansvaret för ekonomin hotas".