lördag 9 augusti 2008

Håkan har så satans rätt!

Håkan Hellström, en musiker jag nog aldrig lyssnat på, klämmer ur sig nåt i Aftonbladet som gör att jag är beredd att se all hans musik i nytt ljus. Inte för att jag kommer tyca att den är mycket bättre nu, men jag kommer faen ge det ett försök.

"Stockholmare tror att de lever i någon slags världsmetropol, att de är något. Elitismen och den inbillade överlägsenheten där, det är det jävligaste."
(Från Aftonbladet 9/8-08)

Det var fanimig just därför jag flyttade från Stockholm! Eller ja första gången var för att jag var ung och ville komma hemifrån så långt det gick med den ålderns mått, men andra gången jag flyttade.
Jag blev så satans trött på folk som växt upp i samma stad som jag men som inte kunde släppa det faktum att det var en satans grisfarmarhåla. Alla städer i Sverige är grisfarmarhålor, men resten av oss verkar inse det... förutom stan jag växte upp i. Man glider runt i nån form av lögn att Stockholm är som Rom, som New York, som Moskva - att alla dom där vet vad, och bryr som om, det som försigår i Stockholm.

Stockholmare som folk är väl inte snobbiga en masse - men däremot är allt det som agerar språkrör för Stockholm knappast inte särdeles vällvilligt inställt till resten av landet och som pojkvännen just sa "Mediestockholmare är skitäckliga". Hans poäng var rätt vettig i det att den mediebild som folk i resten av landet har av Stockholm kanske inte är helt rätt men den motarbetas knappas (jag tycker den propageras) av det kader folk som sätts för att representera min hemstad.

Jag minns så väl artikeln i DN om "08, 08-ornas år" där en massa kulturpersonligheter från Stockholm skulle berätta vad dom gillade mest om Stockholm. Det dom sa var vad dom inte gillade med allt som inte var Stockholm... Gah

3 kommentarer:

Anonym sa...

""Mediestockholmare är skitäckliga""

Hear hear!

Han är inte dum, din grabb=)

computerror sa...

De mest odrägliga stockholmarna brukar vara de inflyttande som nödvändigtvis ska bo innanför tullarna.
Själv är jag en tredje generationens stockholmare och vill egentligen bara härifrån.

Hela tjaffset stockholmare och göteborgare emellan är bara löjligt. Alla städers invånare lider av samma komplex.

Anonym sa...

Jag är född och uppvuxen och har hela min släkt i Stockholm. Min pappa kommer därifrån, min morsa e uppvuxen där, precs som farfar och farmor.

Jag skiter i om det är Göeborg, Arjeplog, Malmö, Bjuv eller Trollhättan - skillnaden ligger i att Stockholm saknar all tillstymmelse till lokalpatriotism som är ens det närmaste till vacker eller intressant. Det som finns (eller snarare det som premieras - finns många som är stolta att komma från Stockholm, inklusive mig själv) är ett allmänt hat kring allt som inte ligger i Stockholm.

Jag har hittills aldrig träffat nån från Nybro elller Tommelilla som tror att deras stad är ungefär som New York (invånarantal, mediacoverege och ekonomi till trots) och allt annat i Sverige är ungefär som två utedass vid en korsning.

DÄRFÖR flyttade jag från Stockholm. Jag kan inte ärligt säga att jag int saknar det, det är världens vackraste stad och med tusentals goa människor - synd bara att den representeras av totala lallare (som Martin Kellerman) som skämmer bort sig och stan stup i kvarten.

Niclas: Han är inte det minsta dum och snygg att se på med :)