fredag 8 augusti 2008

Pride är förbi

Jag vill säga en sak satans klart nu - Jag har inget, verkligen ingenting emot Pride! Jag har hittills aldrig gått, jag har ingen större drift att gå och jag måste erkänna att jag nog skulle ha enormt med problem om jag väl skulle gå. Det skulle aldrig funka.

Jag ser mig själv som en homosexuell man. Lugna puckar so far. Jag är i ett stabilt förhållande med en annan man som jag är överlycklig att vara tillsammans med. Perfa. Jag har inget problem med tanken på att vara bög, lesbisk, druga, transsexuell och så vidare borde gå ihop med tanke på att å festa loss lite. Ingen kollision där.

Mitt problem ligger i den förväntan som finns på att allt som inkluderas i Pride måste vara samma gamla vältuggade sörja. Inför detta års Pride så förbjöds bland annat AFA från att gå med (inte för att det hindrade dom, deras flaggor var där och deras medlemmar var där så...). Jag blev rejält putt på det eftersom det är så enormt satans historielöst för att inte säga tandlöst att klämma ur sig nåt så satans PK.


Bild från Stonewall i the Village, New York. Grunden till Pride och också en sjuhelvetes kravall

Jag ska inte dra upp mitt gamla gnäll om en färglös regnbågsflagga, en rörelse utan mål eller vår nuvarande kamp att ghettofiera oss för att bli en bra kundgrupp. Jag bara tycker det är satans beklämmande... Men däremot inget sagt om dom som går dit.
Det finns en vansinnig debatt på QX insändarsida mellan en hop folk med alla olika åsikter kring vad deras sexualitet innebär och hur man gör för att den ska få mer utrymme i dagens samhälle, en diskussion som självklart började nån helt annanstans (angående transfobin inom HBT-rörelsen). Allt från Jens Fagerlunds krav på att få vara normal (han anser att Pride förhindrar det) till Marco Lehtojokis svar till den samme.
Efter det kommer radikalpuggorna Dan Ingvarsson's och den enormt klarsynte Kalle Holmqvist inlägg, den senare med ett perspektiv jag delar helhjärtat i det att debatterna kring HBT's vara eller vad det ska vara för något alltid verkar inkludera idén att vi är särskiljda från alla andra.

Allt enormt spännande egentligen och i grund och botten lite milt ointressant. RFSL är och förblir en politisk enhet med krav som har tendensen att svänga mellan det stockkonservativa till det progressiva beroende på styrelseuppsättning och vad dom kan komma undan med... Att det tydligen är meningen att alla av oss inom bokstavskombon HBT måste bete sig unisont för att nåt ska gälla och det är vi själva som motarbetar oss känns jävligt främmande. Varför Jens inte kan köpa att hur han beter sig är upp till honom och att ingen inom HBT-leden bryr sig vette faen.

Sen ... plötsligt dyker det här stjärnskottet upp och räddar min dag och mitt inlägg:
"Då var den årliga homo-festivalen i Stockholm förestående. Jag är lika förundrad som alltid över hur HBT-världen på allvar kan tro att halvnakna människor och seminarier om sex för homosexuella ska öka den sociala acceptansen för homosexualitet.

Jag orkar inte skriva ner all min avsky inför sexualiseringen av det offentliga rummet och hur pride på alla sätt och vis är den yttersta konsekvensen av denna sexualisering."

(Från Nationalisten, Värdekonservative författaren till Otidsenliga Betraktelser och KDU Östergötlands ordföranden Dag Elfström)

Dag är tydligen en osedvanligt tidsförvirrad ung man som har fått för sig att om man bara tjatar om det kommer hans romantiserade bild av tidigt 1900-tal återuppväckas med alla dess normer och moraliska krav på den, enlgit honom, rätt enfaldiga populasen. Att brödkravallerna och risken för en revolution stog för dörren vilket resulterade i en nermontering av den sortens politik verkar Dag inte bry sig nämnvärt om. Han är självklart medlem i en spännande samling högerorganisationer varav en självklart är den monarkistiska föreningen... Han har självklart länk till en hyllningslåt åt de la Rey en av boernas och den nuvarande sydafrikanska extremhögerns historiska galjonsfigurer.

(Jag förutspår förövrigt att han snart kommer motarbetas i en liten sakfråga inom KDU vilket kommer få honom att lämna ungdomsförbunden för SD - dom brukar göra det)

Seriöst, läs karlns blogg, ni kommer garva gott.

1 kommentar:

Mattias sa...

jag hivade ut en massa gamla qx jag hittade och som tog en massa plats när vi flyttade. jag vet att i en en av dem fanns en jävligt underlig krönika av mian lodalen som svamlade loss om hbt-samhällets enligt henne trängande behov av att "bevara sin särart". den måste vara 15 år gammal och jag tyckte det var jättemärkligt redan då. borde ju gå att hitta nånstans...