fredag 29 augusti 2008

Facket



Themesong: Which Side are You on?

Ok som det är just nu sitter jag - precis som alla andra på mitt jobb - lite med kuken i ett skruvstäd. Dom flesta av dom nya sitter där ute med risken att förlora ett kneg och faktum är att tiderna blir bara värre (tack för det borgerlig regering). Vad vi behöver är spridning av jobb. Vi behöver alla där ute som är med i facket - eller snarare som är intresserade av riktigt fackligt jobb - att driva en enda linje: skaffa dom här människorna jobb.

Jag pratar inte om alla, helvete jag har flera polare som jobbar på mitt ställe som kan behöva ett jobb men dom är bara kompisar, inte kamrater. Skit i kompisarna, om dom inte är beredda att stå upp, låt dom jävlarna sitta ner på Arbetsförmedlingen. Jag snackar inte om ideologiskt struntprat heller, jag skiter om du har viftat en röd fana över huvudet hela ditt liv eller om din farfar var Marx själv - du kan ha hela jävla kapitalet tatuerat på ryggen - det är är irrelevant!

Dom som är beredda att stå upp ska premieras enligt mig - om vi alla pressade våra chefer på att fixa dom här människorna jobb, om chefen har ett jobb att dela ut, så hade det vart enormt mycket mer effektivt. Får nån av oss ett nytt kneg - ett bättre kneg fortsätter man där på samma lina. Har du fåt ett jobb på det här sättet, gör du samma grej - drar in kamrater in på arbetsplatsen.

Och ingen piss - backar du inte upp ska du faen backa bort.

För det första ska man koma ihåg att en sån sak går långsamt - för det andra kommer det motarbetas av alla... ALLA... fackföreningar. Från LO ner till SAC eftersom det inte kräver att man är medlem på papper - det ger inte ens fördelar. Finns enormt många som är beredda att stå upp för sina och våra rättigheter som för den delen inte är med i facket. Det handlar alltså inte om vem som var vem i vilken demo eller kravall. Vem som gjorde vad i vilken organisation - utan vem som gör vad nu.

Varför ska vi göra det här? För det första, ur ett kort tidsperspektiv, fixar vi kneg och får in fler aktiva på arbetsplatserna. Ur ett längre visar man lojalitetens vinst och vad solidaritet egentlgien betyder, det får alla snackandes och genom det skapar man ett nätverk.

Inga kommentarer: