onsdag 27 augusti 2008

Hur man skändar någon retoriskt




Jag vill bara återge vad jag skulle vilja kalla ett jävla praktexempel i praktisk internetretorik av finaste form när, under en kommentatorrulle angående Hyresregleringarna på den eminenta satiriska vänsterbloggen Badlands Hyena, en högerentusiast får sina fiska värmda, brända och saltade med lök på av BH själv:

"Shredder"
"Kommentarerna på den här bloggen är ju verkligen klockrena exempel på att tankeverksamheten hos vissa inte fungerar som den skall.
Men att försöka vara ironisk över alla som inte håller med en, det funkar ju tydligen om man vill “vinna” en diskussion om något som man inte förstår.
Enkla saker som att låta tillgång och efterfrågan styra över marknadspriser har inte ens dykt upp på agendan inuti dessa ljushuvudens tankeverksamhet.

Fråga:
Om det finns 10000 lägenheter i rinkeby, och det bara är 5000 personer som vill bo där, tror ni att hyresbolagen skulle höja eller sänka hyrorna på dessa lägenheter för att göra de mer attraktiva?
PS. Om ni inte vill svara så går det bra att ironisera lite, för då kan man köra high-five med sin närmsta kompis. Kul!"


Badlands Hyenas totala slakt av Shredder:
"Jag är ledsen att du känner att du inte kan vinna en diskussion om jag är ironisk. Eftersom du står till höger borde jag förstås göra det så enkelt som möjligt för dig att vinna, då du inte klarar det på egen hand. Om du vill ha argument kan jag mejla dem åt dig, och hjälpa dig att vara ironisk tillbaka.

Detta är en satirisk blogg och jag är inte rätt person att argumentera på vanligt sätt. Det intresserar mig inte att veckla in mig i långa diskussioner. Bloggen tar tillräckligt med tid som det är. Om du vill ha någon att diskutera med finns det många andra. Utbudet är stort.

99,9 % av alla bloggar är icke-satiriska, och det är lustigt att du ska klaga på Badlands Hyena för att vi väljer vår stil. Passar det inte kan du gå någon annanstans. Det är ju en fri marknad. Eller vill du kanske reglera bloggarna?"


Ser ni hur BH tog ett nonsensinlägg, vände det på huvudet och körde upp det i skjärten på Shredder? Hur han inte bara driver med honom utan också ger honom ett logiskt "håll käften" argument? BH kunde ha skitit i att svara - hade gått lika bra det, men istället tar BH och ninjar honom över mattan på ett sätt som faen är värt att återge med kommentatorer som på fotbollen... Sexigt

Gå in på Badlands Hyena och se skiten i vitögat, gillar du det inte - gå nån annanstans

Inga kommentarer: