tisdag 16 december 2008

Rödinglistan

"Om jag inte får dansa är det inte min revolution"


15 låtar som definitiv skulle hamna på mitt kommunistiska blandband, Rödinglistan. Döpt med kärlek och blinkningar till dom högerextremas fantastiska dito...

Vill du bidra så hojta i kommentatorsfunktionerna. Tänk på att urvalet baserar sig på att just undvika klichésångerna.
Kom ihåg att ta med en länk till youtube (allt här är länkat till youtube så ni kommer inte få några uppfuckade länkar)!

Nine-to-five (Dolly Parton)
Ok lyssna på texten. Verkligen lyssna... och berätta sen om den inte har ett litet kommunistiskt budskap i sig.

"They let you dream just to watch them shatter,
you just a step on the bossmans ladder
but you got dreams he'll never take away!
In the same boat with allot of your friends,
waiting for the day your ship will come in
And the tides gonna turn and its all gonna roll your way!"


Change Channel (Lo-Fi-Fnk)
Handlar så vitt jag kan hörat om problement med många parlamentariska ledare. Personligen har jag inget emot parlamentariska metoder, men parlamentarismen som utmynnar fler gånger än inte i ett falskt självändamål är inte direkt en höjdare i min bok.

Seek and Destroy (Metallica)
Lyssnade på den på väg hem från kneget idag. Har lyssnat på den förr... Säger sig självt. Lite satans ilska finns det för lite av här i världen.

Paper Planes (MIA)
Ja.... vad finns där att säga?

Fröken Ur Sång (Titti Sjöblom)
Ok denna kan kräva en förklaring. Jag tycker (allt är ju grymt subjektivt, man hör det man vill höra) att den handlar om just stämpelklockans och det inhumana arbetets ideologiska paradox. Att den hyllar och hävdar att det som gör oss människor är det samma som tar ifrån oss vår mänsklighet. Det är en bra låt hur som helst och borde han vunnit schlagerfestivalen 1974.

Common People (Pulp)
Ofta översedd låt som egentligen borde tillhöra dom mest typiska och numera klychiga rödinglåtarna men som helt och hållet har förbisetts. Kan det vara för att den handlar om en vanlig snubbe som träffar en rik tjej med arbetarromantiska drömmar på ett universitet och vad som skiljer hennes störtdykande klassreseförsök från människorna hon försöker efterapa? Lite för nära verkligheten för vänsterismen månne?

Shoplifters of the World Unite (The Smiths)
Fin låt, fin snubbe (morrisey alltså - jag vet jag vet - det är jag och tusen småbrudar som tycker det) och just tanken kring (far fetched just nu) att dom som försöker förgöra rådande värdesystem är dom som ska ta över... ungefär?

What happened to that Boy? (The Clipse)
Ok, för att det finns vissa - ni vi vilka det är - som kutar till chefen och golar enr sina kamrater för att få chansen att komma upp sig. Dom som gilder på sin arbetskamraters ryggar. Svartfötter och annat utan mycket människorvärde.

Stress (Justice)
Inte så mycket mer relevant än för videon och att det är en bra låt. Videon siktar mer på vänsteristernas fetischism för förortern och den tvetydiga detaljen att dom som är från den delen av verkligheten verkligen behöver arbetas med och inte mot. Jag menar att hävda att det är nån form av oproblematisk dualism är att stsoppa huvudet i sanden.

Rockstar (N.E.R.D.)
"You can't be me, I'm a rock star!". Om du inte köper varför målet är att vi alla ska bli rockstjärnor är du nog mer idealist än kommunist enligt mig. Delat lidande är bättre än total orättvisa, men målet är fan delad glädje och mer än så.

Take this Job and Shove it! (Johnny Paycheck)
Vad jag önskar jag hade möjligheten att säga till min chef ungefär dagligen...

Working Man (Rush)
"Seems to me I could live my life allot better than I think I am. I guess thats why they call me the working man"

Millionaire (The Puppini Sisters)
Ok för att komma igång med den där grejen om trisslottslandet som jag vet att jag skrivit om förut så tänkte jag ta med den här låten och den nedan. Antagandet och den moderna myten om att det är nåt fel på dig om du inte är tät som en häst är en av dom idealistiska stöttepelarna av det moderna samhället. Om du vänder på det och säger att det är fel att du inte är miljonär är det en helt annan femma tydligen. Den liberala individualismen är riktat till att skuldbelägga dig i längsta möjliga mån - inte "befria dig och utkräva din potential".

Mercedes Benz (Janis Joplin)
Varför religion int eförsvinner bara för att man vill hävda dess ologiska grundbult. Den finns för att den tydligen behövs för flera oberoende hur oresonligt den kanske ter sig för oss utomstående och det är genom att ta bort rötterna för den (självtvivel, dödsskräcken, fattigdomen och misären) som man kan få bort det mesta och det utan att ens talla på folks personliga tro. Att det inte betyder att den försvinner borde nog vara självklart - lite mysticism behövs ju tydligen.

2 kommentarer:

Anonym sa...

SUF stockholm diggar Common People som fan. =)

Anonym sa...

Hmm måhända kanske denna funkar vid en ätt uppgivenhet

http://www.youtube.com/watch?v=W4pkNcE8nsM