lördag 26 juli 2008

Goodbye Gårdsten, Hello Majorna!


Jag har flyttat ihop - jag tror det nämns i en tidigare post där vi båda kom underfund med att det troligtvis kommer sluta med Murder - Suicide. Nån av oss, eftersom vi båda är milt kontrollmaniska, relativt egna och väldigt privata personer, kommer bli tokig och skjuta den andre och sedan begå självmord och bli ännu en statistik samt del i den långa och välrenommerade skaran folk som helt enkelt inte stog ut.

Att flytta till Gårdsten var faen lättare också - det finns en rätt stor klump... jag vet faen inte vad jag ska kalla det: förräderikänslor(?) som dyker upp så här i eftersvallet av flytten. Jag har sen jag flyttade till Göteborg bott i Kortedala, Tynnered, Bergsjön, Hammarkullen och sen Gårdsten - och trivts. Jag har nog aldrig förutom vid två tidigare tillfällen bott innuti en stad istället för i dess omkringliggande ABC-städer och jag är van. Faen jag älskade Hammarkullen som är/var trivsamt, avslappnat och ändå rätt nära allt. Jag älskade till och med den unkna snabbmatsaffären som nu efter flera vändor hos hälsovårdsmyndigheten stängdes eftersom dom envisades med att ha kvar mat som gått ut (vilket var en chock första gången man köpte mjölk som hade valt Kesons Heliga väg).

Gårsten sög på den fronten att det helt enkelt låg så satans långt bort. Hade jag haft bil hade det vart en annan femma men det har man ju inte eftersom man växte upp med tanken "Faen jag bor i Stockholm - jag behöver ingen bil, det finns ju tunnelbana!". Lägenheten var fräsch och fin, Gårdstensbostäder är måna, på gränsen till det diktatoriska, att det ska vara helt och rent överallt och så länge man inte gav sig in i den lite milt töntiga Acir/OG/Tigrarna/mm-konflikten var det helt säkert att bo där.

Nu helt plötsligt är det nya vidder som väntar - Majorna, Medelklass och Fulla Tonåringar.
Bakifrån och fram så gäller det: dom fulla tonåringarna är faen så mycket farligare än beväpnade Acir medlemmar. Dom sistnämnda är helt ointresserade i dig så länge du inte säljer droger medans dom förstnämnda blir aggressiva och bitchiga om du inte ger dom en cigarett. Dom sistnämnda vet också att kåken är nåt dom inte vill komma till för nån skitsak medans dom förstnämnda är helt utan tanke eftersom dom druckit mer nervgift än hela uppsättningen till ett grekiskt drama sammanslaget.
Sen har jag aldrig råkat ut för nåt homofobt i Gårdsten och jag känner mig lugnare där än i Majorna måste jag erkänna på grund av dom fulla tonåringarna...

Sen medelklassgrejen, det är lite pinigt och inlägg som det första på den här bloggen "Välkommen till Trisslottslandet" skulle aldrig hålla. Jag kan ju inte direkt uttala mig om hur det känns att bo i en förort när jag inte gör det - jag hatar när andra gör det också. Finns det mer irriterande än nån självgod jävel som sitter och säger saker som "Jag har ju bott i en förort så jag vet... blah blah".
Det värsta som finns är folk som sätter på sig sina rosafärgade minnesbrillor och liksom ska förkunna sanningen till andra. "Ja studenter har GOTT om pengar, jag minns när jag var student" eller "På 60-talet hade alla kvinnor det bättre - jag var ju gift på 60-talet innan hon lämnade mig så jag vet" osv osv

Så jag får svära mig av den skiten helt enkelt.

Sen Majorna... Jag gillar det, jag ska inte ljuga. Men det är så satans virrigt upplagt - inget finns där det borde... Vilket jag skyller på ABC-stadsvanan. Jag vet att Centrum är där, Folkets Hus är där, Bostäderna är där och Soc eller AF är där. I majorna är inget säkert. Spårvagnarna går åt olika håll trots att dom är påväg till samma slutdestination (till skillnad från Angered där alla spårvagnar går åt samma håll: Ut från Angered - "alla vägar bär från Angered men bara en väg går innåt"), matvaroaffärer är mer utspridda, dolda och oförutsett uppdykandes som landminor och om du svänger fel på en gata kan du plötsligt finna dig i kvarter som du antagligen trodde inte fanns. Fast jag ska inte klaga - alls faktiskt - jag gillar att bo med honom och majorna är enormt centralt och trevligt. Vi är båda sjukt egna kanske men vi har liknande smak i saker och är rätt nöjda med att då och då sitta på egen hand utan att den andre måste vara med.

Pluss om man nu ska begå mord och sen självmord är det lite flådigare att göra det i Majorna än i Gårdsten - jag menar vilken klyscha det vart.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hoppas du lär dig hitta. Det är inte så svårt som det verkar. Jag och S bodde ju bakom Sliverkällegatan i ett par månader innan vi flyttade ihop. Saknar Götas och deras pizzor och quizkvällarna på Lejonet.

Det värsta med Majorna tycker jag, förutom de kids du så träffsäkert nämnde (jag har inga problem med dem rent fysiskt, SÅ dumma är de inte, men de stör eftersom de låter som en flock skränande måsar) är kulturarbetarkommunisterna som hänger i klasar, lever på a-kassa och statsstöd och fan aldrig har sett en fabrik, postterminal, budbil, byggarbetsplats eller reningsverk från insidan men ändå tar sig friheten att vara vårt avant-garde mot sig själva.