måndag 7 juli 2008

Ekonomin går bra i år...

E24 rapporterar idag att Direktörernas löner har lyfts med en rätt ordentlig summa. Nätta 20% i genomsnitt i fjol. Detta under samma år som löntagarnas löner stigit med 3% i genomsnitt och vinsterna fallit med 16%. Enligt den rätt knappa artikeln har VD-lönerna enbart sjunkit under 2004 och det senaste året som dom börsnoterade bolagens VD-löner steg med samma nivå som i fjol var 2003. Med undantag för 2002 och 2004 har direktörerna fått väl över 10% sträcket i ersättning och från 2002 har dom ökat med ungefär 66% medans vi har ökat med ungefär 18%.

Nu ska jag erkänna att jag inte är så intresserad av vinsterna från dom börsnoterade bolagen. Delvis eftersom jag enbart kan komma upp till nivån "småsparare" om jag skulle spara i aktier (varför jag nu skulle göra det - som småsparare är jag helt i händerna på fondplacerare och avkastningen är försumbar som bäst. Har försökt, för att beskriva vad jag menar hitta grundartikeln till apan Ola som vann aktie-sm 98 men allt jag kan hitta är när han försvann i Bangkok (som så många andra lyckade fondplacerare)) men också för att vinsterna är den ekonomiska bromsklossen i vår ekonomi om jag får vara lite reformistisk så här en ledig måndag.
Mitt intresse ligger i våra löner - naturligtvis som den enhet vi utgör men också för att vi är den ekonomiska klump som konsekvent räddar samhället. Genom att hålla på vinsterna till aktieägarna och skita i VD-lönerna utan istället lägga krutet på lönerna kan man rädda en hel satans samhällsekonomi. Genom att lägga till sociala skyddsnät som får oss att våga spendera så har man en så stark konsumentskara man kan vilja få. Sen 70-talet har man ignorerat det faktumet och sett vårt konsumerande som något negativt och istället valt att höja avkastningar och propagerat för högre sparande. Något som minskar tillväxten...

Skitsamma - poängen här är självklart den uppenbara: 20% kontra 3%. När företagen går i förlust sparkar man anställda, man kanske sänker vinstutdelningen till småspararna, men VD-lönen och bonusen gör man inget åt... Som den här lille ärtan:
Volvos VD Leif Johansson, fick i år en bonus på 4,8 miljoner kronor vilket landar honom på den nätta summan av 21 682 000. Smaka på det. "tjugoenmiljonersexhundraåttiotvåtusen kronor" - karln är nummer 7 på topplistan över VD'ar som gått mest plus 2007.

För den runda summan har han varslat tusentals i år.

1 kommentar:

Anonym sa...

Couldn´t agree with you more!