söndag 21 december 2008

Jag är på min femtionde Gin och Tonic

Nu ere jul här i vårt hus

Themesong: Gin 'n Juice (Snoop)

... jag skämtar inte. Under dom senaste två dagarna har jag hävt i mig Gin och Tonic som om jag var en Brittisk kolonialist i Indien. Jag dricker så gott som aldrig, förutom runt julhelgen, då detta enkla nöje är min familjs grundläggande sociala kitt. Inget enar som när alla är så där lite milt efterblivna som man blir efter ett par drinkar. Egentligen är jag grymt förvånad över att jag inte ligger medvetslös på hallgolvet eftersom jag resten av året dricker ungefär en öl i veckan, och det om jag skulle bli bjuden eller sitta med folk som dricker nånstans. I övrigt är det ett nykterhetsläger i Jönköping för min del. Förutom den stilla natt då.

Utöver det så ska jag hänga med min plastlillasyster Jhanätt (stavningen är korrekt enligt alla utom henne) idag och spela alfapet av nån outgrundlig anledning. Vad får en ung kvinna, med tatuering, joy de vivre och ett aktivt socialt liv att gå och köpa alfapet med orden "jag har ju aldrig spelat det"? Eftersom jag och pojkvännen inte vill framstå som idioter så har vi i smyg tränat igårkväll. Allt gick bra - jag ska inte tråka ut eventuella läsare med poäng och drag men jag kan säga att för min del gick det finfint fram tills min morsa kom hem och med henne sent sjuttio-, tidigt åttiotals fascination och aktiva utövande av spelet. Hon mördade oss.

Jag bör dock tillägga att mitt svenska ordförråd utvecklats en hel del. Även om det mest är ett ordförråd bestående av konstiga arkaiska uttryck ("fluster" till exempel vilket är en del i en bikupa), underliga enstaviga uttryck som man inte visste räknades som ord ("hi" som i "hihi" är enligt Horace och gänget ett verkligt ord, glöm aldrig det) och ord som borde finnas även om dom inte gör det ("bysöt", "gamutt" och "rumpbrunstig").

Att ha tre stycken småfulla människor sitta runt ett bord och ivrigt försöka hitta på ord som inkluderar bokstäverna och/eller består i helhet av "ZKLIPFO" är fantastiskt spännande.

1 kommentar:

Anonym sa...

He he he, jag tror du hade klätt UTMÄRKT i tropikhjälm, pipa, Alexander Bard- shorts och knästrumpor:)

Go jul fan, och se till att överlev skiten med!