fredag 6 februari 2009

Stulet från Mattias - bokfrågor

Modern Hjärtmedicins och Science Fictionens fader


Themesong: Never ending story (Limahl)

...Som innan dess stal den från Lingan

1. Senaste bokköp:
The Cell av Stephen King. Jag har hamnat i en grej av att vilja läsa mig igenom mer av den postapokalyptiska sci-fi genren. Jag skämtar inte. Jag har till och med sökt böcker på ämnet som är lite udda

2. Senaste bibliotekslånen:

Jag är väldigt possesiv när det kommer till böcker. Så jag kan verkligen inte minnas.

3. Senaste utlästa boken:
Good Omens av Terry Pratchett och Neil Gaiman, vilket mycket väl kan vara en av världens bästa böcker. Jag har läst den tre gånger.

4. Favorittidning:
Svenskan, gamla livstilsmagasinet Kolla! och Nördtidningen Fenix - om några. Jag är väl egentligen en Metrokille men man får väl göra sig till lite ibland?

5. Plats där jag helst läser:
Säng, Fåtölj och Spårvagn (faen vad mycket åäö).

6. Så sorterar jag min bokhylla:
Våra bokhyllor klarar inte tunga inbundna band så allt pocket står på fyra hyllor (och ligger lite varstanns) medans inbundna står i fasta hyllor (och lite varstanns)

7. En bok som jag minns att jag läste när jag var liten:
Jag älskade verkligen min anatomibok för tecknare. Jag hatade fler böcker som liten än jag älskade dom.

8. Vilken bok i min bokhylla har jag ägt längst:
Ingen aning. En av dom äldsta är den enormt bra boken "Snacka inte - Just do it", en politiska dänga från 71 eller nåt.

9. Vad ser jag mest fram emot att läsa i vår:
Allt postapokalyptiskt - jag har Hopkinsmanuskripten (som är en go' raritet och som jag köpte för 450 spänn på antikvariat) - men helst "The Last Man" av Mary Shelley, eller Theologus Autodidactus av Ibn al-Nafis, den första sci-fi boken. Han uppfann inte bara världens bästa genre utan anses också vara grunden till modern blodcirkulationsmedicin - detta var alltså 1213. Idéerna han introducerade var inte vi klipska nog för att komma på eller ens acceptera förens nära 6-700 år senare.

Inga kommentarer: