söndag 22 februari 2009

Pragmatism kontra Idealism

Skoj hur ofta argument återvänds

Themesong: Fidelity (Regina Spector)


Jag tror inte på äktenskapet. Jag tror inte på handlingen att ena två genom en arkaisk religiös ritual. Jag ser det som en stöttepelare för ett döende samhälle - ett moralistiskt monster vars besattet kring ritualism, kring det ockulta, kring det obscent traditionella är ett motvapen mot samhällets utveckling.

Jag tror helt och fullt på att folk ska kunna bestämma själva. Jag kan inte tvinga folk att inte se äktenskapet som en vidareutveckling på deras kärlek. Jag kan inte be folk att sluta vara religiösa. Jag kan inte tvinga någon att hålla med mig. Jag kan försöka ta bort orsakerna till religionen men inte slita den ur sinnet på nån och jag kan inte eller vill inte hindra folk från att gifta sig. Herregud, jag blir glad när nån gifter sig för att jag vet att det är nåt som gör dom lyckliga.

Jag anser att lika rätt för alla är en chimär - att en grupps lika rättigheter bara döljer en fundamental orättvisa. När homosexuella ges lika rättigheter ger man dom till dom som är del i ett borgerligt samhälle och äktenskapet blir en fundamental detalj i att särskilja agnarna från vetet lite. Sann rättvisa kommer inte från att varje grupp, enskilt och var för sig ges rättigheten att förtryckas på samma sätt.

Men jag anser att håna dom som lever i detta, att förneka dom rätten att uttrycka sin kärlek och sitt liv - hur mycket en del av en obscen institutionaliserad grymhet det än är - är att attackera problemet från fel håll och att vara sin egen fiende. Människor gör det dom gör för att det är det dom är och dom är det dom är för det dom gör. När vi individualiserar ett problem gör vi oss till våra egna motståndare eftersom vi då vägrar se dom bakomliggande processerna och om vi kräver andra att leva i en form av påtvingad asketism har vi just gjort dom processerna våra egna och skapat motståndet till oss själva.

Kalla det Laissez-faire Kommunism om du känner för det: genom att ignorera individualismen och borgerlighetens krav på en bad guy - en ond person som ligger bakom allt det onda - en Bill Gates, en Bush, en Bin Laden - som man bara behöver döda för att lösa problemet - slår man undan det största hotet mot oss som kommer från oss - kravet på en asketism och ett påtvingat martyrskap.

Hursom - i detta inläggs anda vill jag att du kollar på den här videon och sen går till sidan och ger amerikanska par rätten att leva i en borgerlig dröm tillsammans genom att skriva under petitionen...
"Fidelity": Don't Divorce... from Courage Campaign on Vimeo.

1 kommentar:

Pag sa...

Klart.

Uppdatera gärna din blogg om tid ges. ;)