tisdag 6 maj 2008

Nog sagt - rösta med nävarna inte med käften.


Jag har tröttnat. Nyss, alldeles där... precis. Jag läste SvD, igen, och som vanligt blev jag lika jävla förbannad. Man blir så satans arg att man inte vet vad faen man ska ta vägen. Man kan inte koncentrera sig, man kan liksom inte ens formulera nån form av kritik - man vill bara promenera in på ledarredaktionen iförd skyddsdräkt och säga "här, till er, åtta gram antraxpulver" och ösa ut innehåller på närmsta tangentbord.

Jag har tröttnat
på dom här självgoda människorna som justifierar, glorifierar och hyllar vårt slaveri. Jag har tröttnat på morgonsnacket på jobbet när man byter om och man frågar vad folk gjorde igår och svaret är "sov". Jag har tröttnat på alla dessa fina jävla entrepenörer som ska premieras vart faen dom än går speciellt dom i små företag på egen hand ("your only independent til' you make it so fuck you").

Nyligen så höll Mona Sahlin ett tal där hon i Socialdemokratins namn förkunnade att man nu skulle tänka om. Bakom sig har hon sin lilla idéverkstad som kokat upp tanken att dom inte längre är ett "klassparti" utan ett "idéparti"... Uh... doy. Kan nån minnas senast dom tog upp klassrelaterade saker, nån? Eller mer precist, kan nån minnas när dom tog upp det och gjorde nåt åt det? Och jag menar inte den gången Palme knullade minderåriga prostituerade - det är inte den form av klasspolitik jag syftar på. Nån gång då dom inte använde det som en billig punschline i en sitcom, en sista vrid med kniven i väljarbuken? Nån?

Till det kommer självklart... självklart... det nya Saltsjöbadsavtalet som ska kosta LO den sista strejkrätten dom har kvar och till det erbjuda dom, nån som minns? Stog i tidningen idag? Nån? Ingen? Nej. Eftersom det som erbjuds är så luddigt, så satans lättmanipulerat, så enormt abstrakt och vridet att vem faen som helst glömmer bort det innan bläcket än hunnit torka. I grund och botten så är det lite mummel om återanställning och komp om ett företag går under - skitbra idéer verkligen men jag vill hellre ha högre lön, mindre jobb och bättre levnadsförhållanden tackar som frågar. Wanja med junta vill dock inte vara sämre liberaler än att dom är beredda att suga vad som än sticker ut ur gloryholet eftersom det är det flexibilitet handlar om och är det nåt dom måste vara i dessa "nya tider" så är det flexibla.

På tal om
flexibilitet - vi ska bli mer flexibla på jobbet. Konstigare lönesättning, underligare tider och ett skiftande schema. För vad faen är flexibilitet om inte ren jävla skitsnack?
Har nån sett Reinfeld bli flexibel? När var senast din chef pratade om att du faktiskt måste vara lite flexibel? När var senaste gången chefen var flexibel då du bad denne (ungefär som ett "det" btw) om nåt?
Flexibilitet är ett krav som lagts på oss. En till satans vikt. Jag har tröttnat. Flexibilitet är egentligen ett ord som numera betyder "Din förmåga att inte kräva, utan acceptera, förändringar".
Ett annat ord är Laganda, nybetydelse (sammansatt med mening): "Din förmåga att ta skit utan att kräva nåt tillbaka. Att samarbeta med utan att vara delaktig i, ett företag/en grupp/en enhet"
Ännu ett ord, Självgående, vars nybetydelse är: "Din förmåga att tvinga dig till att fortsätta jobba trots att specifiserade arbetsuppgifter redan utförts. Att inte sluta arbeta trots att du itne behöver det" (Jämför med vad McDonalds säger till sina anställda: "If you can lean, you can clean" - oh shut up)

Jag har faenimig tröttnat. Senast ut på vad som är min välcementerade väg till ett bombbälte och ett möte för Svenskt Näringsliv är Metros artikel om hur man ska bete sig på en arbetsintervju. Det stora rådet är (och detta från personalchefen på jävla McDonalds, McDonalds ffs! Deras arbetsbeskrivning är "jobbet som inte leder nånstanns förutom till fett hår och enorm leda") "Sälj dig själv"... eller "du ska vara beredd att sälja dig själv". Vadfaen tror dom? Det är ju det vi gör från och med först dan i plugget. Vilka jävla as, vilka totala jävla strykningmongon. Det är ju som att säga till en slav "du måste vara beredd att vara lite mer av en slav".

Hur ska vi kunna sälja oss mer? Vill ni ha interna organ nu också? Ja just det, det finns dom av oss som måste sälja det med. Våra barn? Faen för sent. Vår sexualitet? Satan också, den e också redan tagen. Våra hem? Inte igen. Vad sägs om våra ägodelar eller dom som vi fått från familjen och släktingar? Den säljer vi ju i parti och minut till er redan. Blod, svett, hopp, livstid... Vi har inte mycket kvar att sälja. Dom säger att vi en gång hade heder i vårt slaveri - när var det? När var vi så jävla dumma att vi inte kunde se vart det barkade?
Ni har tagit allt vi äger och lite till och nu säljer ni tillbaka skiten till oss som dom gamla brukspatronerna som gav ut lön och tog betalt för hyra och mat.
Ni säljer lotter med hopp om frihet till oss.
Ni säljer våra skönhetsideal till oss.
Ni säljer vår ungdom tillbaka till oss.
Ni säljer våra hem tillbaka till oss.
Vår Sexualitet.
Vår mat.
Våra saker.
Vår Fritid.
Vår Självuppfattning.
Vår Påhittighet.

Vi är er huvudsakliga vara och er huvudsakliga kundgrupp. Ni tar oss, sväljer oss, processerar oss, plockar ut russinen ur kakan och sen säljerna ni smulorna av våra liv tillbaka till oss.

Nu säger ni att vi inte säljer oss tillräckligt mycket? Dra åt helvete era satans as.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Mycket bra inlägg, jag förstår din ilska rätt av.

Jag lämnade sossarna för att jag inte ville ha del av slaktandet av det sista som en gång gjorde att jag valde dem - rättvisetanken, att alla människor är lika oavsett anställning, inkomst och födelseplats. Nu ska det ändras på av den lille strebern Luciano Astudillo. Det roliga är att han en gång i tiden sågs som SSU-vänsterns sista hopp...

Puto Luciano!

Och det du skriver om det hurtiga rådet från Donkens personalchef eller vad det var är ju bara världsrekord i feberfantasier och världsfrånvänd frihetsfanatism! Jag fick personligen rådet "Gräv där du står" av professorn vid Chalmers Högskola och Handleshögskolan Jan Jörnhammar (som vissa anser vara vänster" Puh-leez!). "Ja du" sa jag,"gräver jag där jag står hittar jag stenig jord. Vad ska jag med den till?"

Men jag tror inte han fattade.

Ohyra sa...

Tack så mycket och det samma kring ditt senaste :)

Länkade till din blogg och jag tror du och jag har träffats (jag var en av dom som skrek "klassförrädare" till dgi första maj förra året och fått spö av din flickvän... ja alltså om du är den jag tror du är :D)

Anonym sa...

Ha ha, ja du är inne på rätt spår där;)