onsdag 15 oktober 2008

När Fan blir gammal...



Jag vill säga detta, bara en gång:

LOL, LOL som bara helvete och åter: LOL!

Dom som lite följt det jag skrivit vet att jag har en speciell relation till ekonomen och konfliktsteoretikern Francis Fukuyama. Hans bok om "tidens slut", en av hörnstenarna i neoliberal dogma, har vart en jävla spik i ögat på mig eftersom det stör mig att en så satans vältalig människa kan vara så satans korkad att han skriver vad som i det närmaste kan kallas mysticism och missar vad vem faen som helst kan erkänna är det avgrundsdjup som separerar personlig ideologi och enkel logisk slutledning (grundbulten "vi har nått höjden av vår utveckling, nu går det bara utför" har ju absolut inget med hans dåvarande fetisch för Reagans ekonomiska politik, nej-nej)

Det är därför med satans värme jag läser den här texten i Newsweek och ler, ler och ler...

Francis Fukuyama - fail!

"Prior to the 1980s, conservatives were fiscally conservative— that is, they were unwilling to spend more than they took in in taxes. But Reaganomics introduced the idea that virtually any tax cut would so stimulate growth that the government would end up taking in more revenue in the end (the so-called Laffer curve). In fact, the traditional view was correct: if you cut taxes without cutting spending, you end up with a damaging deficit. "

(vi ska alltså inte glömma vem det var som med hjärta och själ var positiv till den formen av ekonomi fram tills.... ååååh, tja det här är första artikeln av Fukuyama som säger nåt annat än det han tidigare stog för)

Inga kommentarer: